Относно правата по закон и реалните възможности за действия на кметовете на кметства в район на Столична община:
Моите коментари от моя опит като кмет на кметство в район:
ЗАКОН ЗА МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ И МЕСТНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ
В сила от 17.09.1991 г. Отразена деноминацията от 05.07.1999 г. Обн. ДВ. бр.77 от 17 Септември 1991г., …., изм. ДВ. бр.53 от 27 Юни 2014г.
Глава пета. КМЕТОВЕ И ОБЩИНСКА АДМИНИСТРАЦИЯ
Чл.46. Кметът на … кметство:
т.1.: „изпълнява бюджета на общината в частта му за кметството“. – Не е обявяван или изписван бюджет за кметство Герман от районния кмет.
т.2: „организира провеждането на благоустройствени, комунални и други мероприятия“. Няма право да организира, защото е свързано със сключване на договори. Кметът на кметство може да подаде доклад за нуждата от такива мероприятия, а районния кмет да реши дали, кога и кой да го организира или реализира.
т.3.: „отговаря за стопанисването на определени от общинския съвет обекти на общинската собственост“ – тези сгради все още се водят в списък, подписван от кмета на кметство, но при необходимост от дейности по тях се повтаря т.2.
т.4.: „назначава и освобождава служителите от общинската администрация в … кметството, които подпомагат неговата дейност, в съответствие с утвърдената численост и структура“. Няма право. Всяко назначаване и освобождаване е само от районния кмет. След решение на СОС за структурата в район Панчарево от началото на 2016г., в кметствата в района няма други служители освен кметовете. Другите служители и техните задължения по кметства се решават единствено от районния кмет.
т.5.: „приема мерки за подобряване и възстановяване на околната среда и организира охраната на полските имоти“. Няма право да приема мерки дори и при опасност за хора, тъй като липсва бюджет. Не може да организира охрана, защото не може да назначава. Пак пише доклад и ако районния кмет реши… (т.4).
т.6.: „води регистрите на населението и за гражданското състояние и изпраща актуализационни съобщения до ЕСГРАОН“. Остаряло, защото вече се работи само с електронни бази. Кметът на кметство все още е с права на длъжностно лице, задължено да издава удостоверения на граждани и юридически лица, но няма достъп до базите, както и специалиста в кметство, тъй като разрешението е оставено на районния кмет, без да го контролира никой. А той назначава ГРАО-специалист с нужната длъжностна характеристика, но става такъв едва след изтичане на 6-месечен изпитателен срок и още други срокове, и други …
т.7.: „осигурява извършването на административни услуги на физически и юридически лица“. Само при осигурени от районния кмет: техника, служители и достъп до електронна база.
т.8.: „осигурява спазването на обществения ред; има правомощията по чл. 70, 72, 80, 81, 83, 85 и 87 от Закона за Министерството на вътрешните работи, на съответната територия до пристигане на полицейския орган“. С голи ръце и ентусиазъм да спре кражба, моторист или кола с превишена скорост?
т.9.: „организира и ръководи защитата на населението при бедствия и аварии“. Да не се случва.
т.10: „представлява кметството пред населението, пред обществени и политически организации и пред други райони или кметства“. Да е боксова круша за нерешените от по-високите нива проблеми.
т.11: „организира изпълнението на актовете на общинския съвет и на кмета на общината, отнасящи се до територията и гражданите на кметството“. Независимо дали са обсъждани в населеното място? Както договорът с почистващата фирма: многогодишни проблеми с почистване, съдове за смет, сметоизвозни коли, едрогабаритни, сгурия, зелена маса, миене, машинно метене…? Както високите такси в гробищния парк. Както и неосведомяването на кмета на населеното място от фирми, които влизат, работят в селото както решат, без подпис от кмета и после хората негодуват срещу него.
т.12. (нова – ДВ, бр. 63 от 2007 г., в сила от 03.08.2007 г.) „изпълнява функции, възложени му от кмета на общината“. Възлага му да е длъжностно лице, за да издава по изключение удостоверения, но не му дава достъп до Национална база, за автоматично, вярно и бързо издаване.
(2) (Нова – ДВ, бр. 69 от 1999 г., в сила от 03.08.1999 г., изм. – ДВ, бр. 69 от 2006 г.) Правомощията на кмет на кметство в населеното място, което е административен център на общината, се изпълняват от кмета на общината.
(3) (Нова – ДВ, бр. 69 от 2006 г.) „Кметът на кметство могат да участват в заседанията на общинския съвет с право на съвещателен глас. Те се изслушват задължително при обсъждане на въпроси, отнасящи се за кметството“. Ако бъде информиран. Напр. за таксите в гробищните паркове… и други въпроси.
(4) (Предишна ал. 2 – ДВ, бр. 69 от 1999 г., в сила от 03.08.1999 г., изм. – ДВ, бр. 69 от 2003 г., в сила от 27.10.2003 г., предишна ал. 3 – ДВ, бр. 69 от 2006 г.) На кметовете на райони и кметства могат да бъдат възлагани и други функции със закон или друг нормативен акт, както и с правилника по чл. 21, ал. 3 в зависимост от конкретните особености на общината, районите или кметствата.
Т.е. 11 точки от 12 в този закон са отнети от възможност за изпълнение, независимо от желанието на кмета на кметство. Обезсмисля се Закона за Местното Самоуправление и Местната Администрация в частта „МЕСТНО САМОуправление“ и „местна администрация“, реалното е: централизирано управление и централна администрация. Обезсмисля се клетвата на кмет на кметство: „да се ръководя от интересите на гражданите на Столична община и да работя за тяхното благоденствие“. Ако си позволиш да го правиш – отиваш на прокурор или за превишаване на правата си или за нещо друго.
Това са моите коментари от моя 3-годишен опит като кмет на кметство в район и 10-годишен стаж в кметство в район.
–––––––
На базата на горните констатации, смятам за важно да се наложи един от вариантите:
- ПЪРВИ ВАРИАНТ: Административно да бъде както е във Франция – всяко населено място да е община, т.е. със собствени приходи от данъци и такси, със собствена администрация. Хората от населеното място да решават какво ще им е приоритет за следващите години.
- ВТОРИ ВАРИАНТ: Селата около София (33 на брой) имат своите многобройни различия от жилищните комплекси (състоят се от отделни къщи, малки улици, градини със зелени отпадъци, хоризонтално развитие на инфраструктурата). Почистването, асфалтирането, канализацията са различни. Административно, ако тези села са в отделен район, т.нар. „СЕЛСКИ“, биха си решили много от проблемите. Ще могат да участват в селски проекти самостоятелно, сметопочистването ще може да е различно, ще има условия да се взимат специфични решения за всяко населеното място. Всеки кмет на населено място ще е второстепенен разпоредител със средствата за населеното място, с отделна банкова сметка и ще комуникира с администрацията на този „Селски“ район. Обслужващите служители (счетоводители, служители подготвящи проекти и др.) за удобство на всички села ще са в центъра на София, а останалите – по места (ГРАО, технически, еко-). Ще бъде подкрепено електронното обслужване. По този начин ще се намали и общата администрация, ще се облекчат и районните администрации, към които сега са селата. Ще се засили самоуправлението.
–––––––
Самоунищожаваме се.
Достатъчно дълго се оставихме да боледуваме. Даваме различни имена на положението си, залъгват ни, самозалъгваме се. Блокираме се сами с многото държавни функции, както раковите разсейки блокират болното тяло. Можем да продължим с инерцията, но се знае изхода на болно от рак тяло.
Ако включим мисълта си може всеки сам да успокои емоциите си, да поеме въздух, да се огледа, да види младите хора, да избере да не бъде ракова клетка (работеща единствено за себе си).
Да приемем опростено.
В едно здраво тяло процесите протичат без да ангажират мисълта на човек. Организмът действа сам за собственото си наблюдение, оценка, организиране, действие и съхраняване, т.е. инстинктивно. Всички органи действат синхронизирано, във взаимна полза на цялото тяло. Едва след нарушаване на някой процес възниква болката и се иска помощта на мисълта, за да се коригира и възстанови инстинктивното здраве.
Да направим аналогия между функционирането на човешкото тяло и функционирането на държавата.
Естественият процес в държавата трябва да е същият – да наблюдава, оценява, организира и действа за съхраняване на общото благоденствие. Но за разлика от самоорганизираната система на човешкото тяло, държавата в момента не действа така. Позволила е на партии да я изместят в държавните й функции. А те действат като ракови клетки, за себе си.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ: Основната корекция да понесе Закона за партиите.
Партиите след регистрация да се вместят в собствените си функции – да предлагат политики и каузи за близкото бъдеще. Да предлагат посоката, в която обществото може да се развива и която обществото би избрало. И така както за всяко работно място се иска кандидата за своя сметка предварително да се е обучил и подготвил, така и партията за своя сметка да подготви и предложи политика за следване. Ако каузата й се приема от повече хора, те ще работят доброволно за тази партия, ще й набират и даряват средства (и сега има такива примери).
Едва след като обществото избере политиката на определена партия, партията става действаща. Дава й се държавна субсидия, за да назначава сътрудници, които имат право по сигнали на граждани, да проследяват дали държавните структури следват вече избраната им политика. Само те да са партийните сътрудници. Партията да няма право да назначава никой друг. Защото партията е от политици, а не е трудова борса за различни по ранг и професии специалисти. Така ще се спре преструктурирането на всеки четири години на държавната администрация и ще се спрат партийните кариеристи. При ходатайство от конкретен сътрудник – партията го уволнява.
Държавата да назначава своите структури, министри, чиновници, кметове и т.н. с явни конкурси, на професионална основа, без компромиси, с по-малка численост, за да носят истинска отговорност, а и за по-добро заплащане. С непрекъснат контрол и твърди принципи за всичко и всички. И Народното събрание също трябва да е от професионални законотворци, които да следват приоритетите на обществото и избраната политика.
С промяната по този начин в Закона за партиите ще се позволи:
-
партията да получи нужната й тежест и уважение в обществото;
-
основните държавни органи ще преосмислят структурите си и ще имат свободата да търсят кандидати с доказани професионални и организационни качества;
-
така ще се премахне паниката и ще се върне активността на сега блокираните структури.
Идея от 2014г. на М.Станкова
–––––––
За да сме реалисти и да не приемаме страха, с който ни обработват.
http://clubz.bg/77483-ne_bylgariq_nqma_da_izchezne
Затова е нужна промяна! Ако видят младите малко разум, ще е друго.
–––––––
Имаме минало, което ни оправдава, но бъдещето на младите дали ще може?
–––––––
В архива на кметство с.Герман има „Строителна програма 1985-1990“ от кмета по онова време:
- „Училище“.
- „Канализация“.
- „Проект за реконструкция на главната улица с отводнителен колектор и плочници“.
- „Проект и направа на парно отопление за читалище, училище, кметство…“.
- „Телефонизация“.
- „Подпорна стена ул.17, ул.Христо Смирненски“.
- „Художествена галерия на н.х.проф.Васил Стоилов“.
- „Закриване на канала над селото“.
- „Подпорна стена ул.3, ул.Трети март“.
- „Ремонт на кметството“.
- „Ремонт на покрива на Здравната служба“.
- „Направа на 3бр. гаражни врати на клетките на детската градина“.
- „Бордюри, шосировка и асфалтиране част от ул.22 и ул.23, ул. Незабравка и Дружба“.
- „Изграждане на нов трафопост ул.7, ул.Иглика“.
- „Покриване на дерето на ул.Старата чешма и Топола“.
- „Отрязване на дървета пред училището“.
- „Ограждане на мивката на СБА“.
- „Шосировка и бордюри на ул.29, ул.Хан Аспарух“.
- „Озеленяване ската на ул. 7, ул.Иглика“.
- „Озеленяване и посаждане на дървета на пътя от селото до стената на езерото“.
- „Проект за нов магазин 1001 стоки на терена, подлежащ за отчуждаване в центъра на селото…“.
- „Продължение на водопровода на ул.32, ул.Искър“.
- „Изграждане на пасарелка на р.Искър“.
- „Озеленяване терена до гробищата“.
- „Проект за нова търговска сграда до пощата“.––––––––––
От всичките 25 точки в следващите 33 години са:
– ОТПАДНАЛИ 7 точки или 28%:
- „Изграждане на нов трафопост ул.7, ул.Иглика“.
- „Ограждане на мивката на СБА“.
- „Озеленяване ската на ул. 7, ул.Иглика“.
- „Озеленяване и посаждане на дървета на пътя от селото до стената на езерото“.
- „Проект за нов магазин 1001 стоки на терена, подлежащ за отчуждаване в центъра на селото…“.
- „Озеленяване терена до гробищата“.
- „Проект за нова търговска сграда до пощата“.
– РЕАЛИЗИРАНИ преди 2005г. са 7 точки или 28%:
- „Телефонизация“.
- „Подпорна стена ул.17, ул.Христо Смирненски“.
- „Подпорна стена ул.3, ул.Трети март“.
- „Направа на 3бр. гаражни врати на клетките на детската градина“.
- „Отрязване на дървета пред училището“.
- „Продължение на водопровода на ул.32, ул.Искър“.
- „Изграждане на пасарелка на р.Искър“.
– РЕАЛИЗИРАНИ след 2005г. са 3 точки или 12%:
- „Училище“ – с проект от 2010 и строеж до 2015г.
- „Ремонт на кметството“ – реализирана 2008г.
- „Ремонт на покрива на Здравната служба“ – реализирана 2010г.
– НЕДОВЪРШЕНИ и НЕРЕАЛИЗИРАНИ са 8 точки или 32%:
- „Канализация“
- „Проект за реконструкция на главната улица с отводнителен колектор и плочници“.
- „Проект и направа на парно отопление за читалище, училище, кметство…“.
- „Художествена галерия на н.х.проф.Васил Стоилов“.
- „Закриване на канала над селото“.
- „Бордюри, шосировка и асфалтиране част от ул.22 и ул.23, ул. Незабравка и Дружба“.
- „Покриване на дерето на ул.Старата чешма и Топола“.
- „Шосировка и бордюри на ул.29, ул.Хан Аспарух“.
Т.е. остават нереализирани осем точки или 32%. От 1985 година! Оттогава са минали 33 години. Вече трябва има нови точки. Колко още трябва да минат, за да ни оставят сами да си оправяме къщичката? Или съдят за другите според собственото си мислене!? Защо за модел са крадливите хора? Когато такива хора бъдат допуснати във властта ще измислят нови схеми. А които не искат да крадат?! Да стоят с вързани ръце? Без възможност да нормализират живота?! Защо властта се използва за наказание?! И основният въпрос за мен е ЗАЩО? От десетте години работа като ГРАО-специалист в с.Герман видях, че всички българи сме близки или далечни роднини, или приятели на роднини! И ДОКОГА? (Изчисленията и коментарът са от М.Станкова)
Следващото остава на хартия. Докога?
НСОРБ с категорично послание към политическите сили и кандидати за РАБОТА в 43-тото НС (2014-2017)
На 29 юли 2014, на пресконференция в Пазарджик, председателят на Управителния съвет и изпълнителният директор на НСОРБ представиха приетото на 25 юли от УС Общинско послание към политическите сили, участници в изборите за 43-то Народно събрание.
Уважаеми кандидати за доверието на българските граждани, НИЕ, БЪЛГАРСКИТЕ ОБЩИНИ, отговорни за основните публични услуги в страната, като отчитаме „традицията“ проблемите на местното самоуправление и грижата за ежедневието на хората да се забравят в управленските платформи и действия, се обръщаме към вас с НАДЕЖДА И ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ:
Не лишавайте гражданите от правото им да решават проблемите на своята общност като изземвате 96 лв. от всеки 100 лв., събрани от тях.
Не превръщайте европейските проекти от шанс в бедствие за нас и за нашите граждани.
Не ни заставяйте да осигуряваме 80% от услугите за гражданите и бизнеса с 15% от публичните ресурси.
Не отлагайте наложителните реформи с извинение за „лошо наследство”, криза, суша или наводнения.
Не ни делете на „свои“ и „чужди“, не награждавайте едни общини за сметка на други.
ОТГОВОРНО ЗАЯВЯВАМЕ, че повече няма да позволим:
Да централизирате и управлявате ресурсите за училища, детски ясли и градини, за общински пътища и водоснабдяване, за паркове и спортни обекти, за социални жилища и благоустрояване на населените места.
Да задушавате местното самоуправление и инициативи със свръхцентрализиран и неефективно работещ държавен апарат.
Да ни възлагате отговорности без ресурси и условия за изпълнението им.
Да започваме от нулата с всяка следваща централна власт, вместо да вървим напред.
Да оставаме нечути, неразбрани и неподкрепени в усилията си да решаваме проблемите на хората.
КАТЕГОРИЧНО НАСТОЯВАМЕ:
Децентрализацията и овластяването на гражданите да стане част от националните приоритети, по които да работи реално всяко следващо управление, независимо от неговия цвят! За целта е наложително партньорство между централната и местна власт:
Да направим реалност още през 2015г. общинският подоходен данък за сметка на намаляване на националния.
Да реформираме общинското законодателство чрез разработване и приемане на нови закони за: местното самоуправление, местните данъци и такси и местните финанси, които да дадат надеждна основа за самостоятелно, ефективно, отговорно и прозрачно общинско САМОуправление.
Да променим изцяло системата на управление на еврофондовете в посока прозрачност, обективност, небюрократизирана достъпност и институционална отговорност.
Да развием европейски модел на взаимодействие между местната и централната власт, който се основава на принципите на равнопоставеност, взаимно уважение, чуваемост и двустранни компромиси.
ПРИЗОВАВАМЕ НОВОИЗБРАНИТЕ НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ:
Да въведат нови форми на полезен и ефективен диалог за защита на публичния интерес.
Да търсят и да се вслушват в мнението на законния представител на местните власти – Националното сдружение на общините в Република България.
Да изискват и приемат закони, в които са включени всички необходими условия за тяхното прилагане.
Да не стават „рекламни агенти“ на съмнителни фирми, чиито неизлечими следи могат да се открият в много общини.
Да поддържат постоянен диалог с кметовете и общинските съветници в своите избирателни райони.
НОВОТО БЪЛГАРСКО ПРАВИТЕЛСТВО:
Съвместно с НСОРБ, да превърне Съвета по децентрализация в двигател на реформите в местното самоуправление.
Да не изземва правомощия на избраните от гражданите кметове и общински съветници чрез изкуственото разделяне на типичните в Европа общински услуги на „местни” и „делегирани” дейности.
Да изтръгне из корен ширещата се практика бенефициентите по европейски програми да се третират като „враг”, който трябва да бъде бюрократично задушен, икономически рекетиран и финансово съсипан.
Да приеме изцяло нова методология за налагане на финансови корекции, която да спре административния произвол над общините и бизнеса и да адресира наказанията към истинския виновник.
Ние – българските общини, категорично, ясно и публично заявяваме, че в бъдеще ще подкрепяме само тази централна власт, която даде зелена светлина за реалното решаване на проблемите на българските граждани и общини!
Нека направим всичко възможно да развием европейски тип местно самоуправление, като използваме ефективно и в публичен интерес всеки лев, платен от българския или европейския данъкоплатец! Очакваме в спор, но и със съгласие, да променяме ДНЕС и СЕГА към по-добро прекрасната ни Родина!
Желаем ви успех в благородната надпревара!
УС на НСОРБ
25 юли 2014 г.
Управителният съвет на НСОРБ призовава всички общини да популяризират общинското послание на интернет страниците си и сред регионалните и местни медии, както и да съобщават за всички възникнали проблеми и възможни решения, които НСОРБ може да постави в диалога със служебното правителство.
––––––